Pasażerze, poznaj swoje prawa

150x110

Kiedy zwrot kosztu biletów, a kiedy hotel? Komu poskarżyć się na zniszczony bagaż? W jakim kraju toczyć spór z przewoźnikiem? – każdy pasażer ma prawo znać swoje prawa i korzystać z nich. W najbliższy czwartek Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK Polska) organizuje na Lotnisku Chopina dzień poradnictwa dla osób podróżujących samolotem.

Każda osoba kupująca bilet na samolot zawiera z przewoźnikiem (czyli linią lotniczą) umowę cywilno-prawną. Przewoźnik zobowiązuje się w niej do wykonania usługi według określonych standardów, a pasażer ma prawo do ich egzekwowania. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek problemy,  albo standardy nie zostaną wypełnione, pasażer ma prawo domagać się określonych świadczeń ze strony przewoźnika. Przykłady takich problemów to opóźnienie lub odwołanie lotu oraz utrata lub uszkodzenie bagażu. Przepisy Unii Europejskiej gwarantują również równe traktowanie osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Niestety nie wszyscy pasażerowie znają swoje prawa i wiedzą, jak ich dochodzić. Dlatego Komisja Europejska rozpoczęła w ubiegłym roku szeroko zakrojoną kampanię informacyjną popularyzującą tę wiedzę. Czwartkowa akcja na Lotnisku Chopina będzie jej częścią.

W ciągu dnia (w godz. 10-16) na stoisku w hali odlotów, w pobliżu Centralnej Strefy Kontroli Bezpieczeństwa (nowa część Terminala A, pomiędzy strefami C i D) pracownicy ECK Polska będą rozdawać pasażerom  ulotki informacyjne oraz bezpłatnie udzielać porad prawnych. 

- W czasie gdy miliony Europejczyków przygotowują się do wyjazdu na zasłużony letni urlop chcemy ułatwić im podróżowanie, przypominając, jakie przysługują im prawa oraz gdzie mogą uzyskać pomoc w ich dochodzeniu. Przydatnych informacji nigdy nie jest za dużo – mówi Siim Kallas, odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej. 

Dzień porad dla pasażerów odbędzie się jednocześnie w 23 krajach Europy. Stanowi wspólną inicjatywę Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), obecnych we wszystkich krajach UE, Norwegii oraz Islandii. Do zadań sieci należy m.in. informowanie pasażerów o przysługujących im prawach oraz pomoc konsumentom w polubownym dochodzeniu roszczeń w razie zagubienia lub zniszczenia bagażu przez linie lotnicze. Więcej informacji o pomocy świadczonej pasażerom przez Europejskie Centra Konsumencie: http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_pl.htm

Informacje na temat praw pasażerów dostępne są również na stronie internetowej Lotniska Chopina: http://www.lotnisko-chopina.pl/pl/pasazer/planowanie-podrozy/serwis-sms-owy